جراحی اندومتریوز زنان با لاپاروسکوپی چگونه است؟

جراحی اندومتریوز زنان با لاپاروسکوپی چگونه است؟

جراحی اندومتریوز زنان

بیماری اندومتریوز در زنان چیست؟

اغلب اوقات بیماری اندومتریوز Endometriosis یک اختلال دردناک در بافتی است که در داخل رحم قرار دارد و به تدریج با رشد بی‌رویه آن در خارج از رحم، و با چسبیدن به برخی ارگان‌های دیگر بدن این بیماری شکل می‌گیرد و بهتر است بدانید امروزه بیماری اندومتریوز جزو اختلال‌هایی است که در زنان بسیار شایع می‌باشد.

همانطور که مطلع هستید تخمدان یک عضوی از بدن زنان می‌باشد که تولید تخمک می‎‌نماید، و زمانی که آزاد می‌شود لوله فالوپ را به رحم منتقل می‌کند و نیز تخمدان همچنین هورمون‌هایی که در چرخه‌ قاعدگی و باروری نقش به سزایی دارند را ترشح می‌کند. بدین سان تخمدان با هورمون‌هایی که در طی یک ماه ایجاد می‌کند، سلول‌هایی شکل می‌گیرند و یک تعداد از این سلول‌ها  در حین دوران قاعدگی ریزش کرده و از بدن خارج می‌شوند که این سلولها تحت عنوان اندومتریال می‌باشند. از جهتی زمانی که رشد تعدادی از این سلول‌ها  فزاینده می‌‌شوند و نمی‌توانند از بدن خارج شوند در مکانی خارج از رحم همچنان به رشد خود ادامه داده و به اندام‌هایی همچون روده و کلیه ها و غیره می‌چسبند و سیستم بدنی زنان را دچار اختلالاتی می‌کنند که به آن بیماری اندومتریوز نام نهاده‌اند.

جراحی اندومتریوز زنان

از طرفی دلایل بسیاری در جوامع پزشکی  در باب ابن بیماری مطرح گشته که در این میان مهمترین علل این عارضه در دوران قاعدگی قلمداد می‌گردد.

بدین ترتیب با پیشرفت روز افزون در علم پزشکی سبب شده این حوزه هم دستخوش تغییر و تحولاتی گردد که درمان بیماری اندومتریوز زنان با جراحی لاپاروسکوپی یکی از این شیوه‌های درمانی است که منجر می‌شود، بیمار روند بهبودی خود را با این سبک جراحی سپری کند.

از سویی با توجه به اینکه، این بیماری اندام‌هایی چون رحم و تخمدان، کلیه‌ها، روده‌ها و سایر اعضای بدن را تحت تاثیر قرار داده و درگیر می‌نماید، به همین خاطر طبق گفته متخصصان ذیربط درمان بیماری اندومتریوز زنان خواستار یک مجموعه تیم پزشکی مجرب و مطلع از علم روز در اتاق عمل می‌باشد. بنابراین برای آگاهی بیشتر از بیماری اندومتریوز در زنان و درمان آن با عمل جراحی لاپاروسکوپی  ما را تا پایان مقاله همراهی نمایید.

علائم زنان مبتلا به بیماری اندومتریوز

علائم و نشانه‌های بیماری اندومتریوز می‌تواند بیشمار باشد، که ما در این بخش تا جایی که امکان داشته باشد هر چند  مختصر بدان می‌پردازیم:

  • از علائم اولیه می‌توان به درد لگن اشاره نمود که به دوره قاعدگی می‌تواند ربط داشته باشد. از اینرو گزارش شده است زنانی که به عارضه اندومتریوز دچار هستند، اظهار می‌دارند که در حین دوران قاعدگی این درد به مراتب شدیدتر و طولانی تر از حالت معمول می‌باشد.
  • درد با مقاربت، دردی که در حین انجام نزدیکی زوجین یا بعد رابطه جنسی ایجاد می‌گردد.
  • درد در زمان اجابت مزاج
  • خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی زنان
  • ناباروری، اغلب پزشکان در زنانی که به دنبال درمان ناباروری خود هستند بیماری اندومتریوز را تشخیص می‌دهند.
  • اینگونه بیماران گاهی هم ممکن است در دوران قاعدگی اسهال، یبوست و حالت تهوع را تجربه نمایید.

جراحی اندومتریوز زنان

علل و عوامل بیماری اندومتریوز در زنان:

همان طور که در مطالب فوق به آن اشاره شد، عوامل بسیاری ممکن است سبب  بیماری اندومتریوز در زنان شوند که در این قسمت به برخی از آنان که مهمترین هستند برایتان عنوان می‌کنیم، هر چند همان طور که در منابع و یافته‌های پژوهشگران بیان می‌شود علل دقیق آن تا به امروز ناشناخته  مانده است:

بنابراین فردی  که به این عارضه مبتلاست:

  • سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند سلولهای اندومتریوز خارج از رحم را از بین ببرد و به نوعی ناکارآمد می‌شود.
  • سلول‌های طبیعی در ناحیه لگن به سلول اندومتری تبدیل می‌شوند. این حالت metaplasia coelomic نامیده‌ می‌شود.
  • سلول‌های اندومتریال که قبل از تولد در محیطی خارج از رحم قرار دارند می‌تواند به هنگام بلوغ این سلول‌ها، ضایعات اندومتریال endometrial lesions را تشکیل دهند.
  • سوابق خانوادگی، اگر فردی در خانواده شما دچار بیماری اندومتریوز است ۷ الی ۱۰ برابر بیشتر از افراد دیگر، خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.
  • خصوصیات چرخه دوران قاعدگی، کسانی در سنین پایین تر از ۱۲ سالگی دوره قاعدگی شان شروع می‌شود احتمال مبتلا اندومتریوز در آنان وجود دارد.
  • گرفتگی یا انقباض عضلات در حین دوره قاعدگی

حال که تا این لحظه از چگونگی شکل گیری این ضایعه در بدن زنان صحبت شد و نیز علائم مورد بررسی قرار گرفتند. اینک فرد بایستی برای تشخیص و درمان قطعی به پزشک متخصص مراجعه نماید.

جراحی اندومتریوز زنان

درمان بیماری اندومتریوز زنان با جراحی لاپاروسکوپی  

بعد از آن که پزشک، بیماری اندومتریوز زنان را در بدن فرد تشخیص داد، به طور حتم راه‌های درمانی که  اکنون برای این بیماری وجود دارد را در پیش می‌گیرد که  عمل جراحی لاپاروسکوپی یکی از آن شیوه درمانی می‌باشد.

طبق تحقیقات به عمل آمده درمان مناسب برای بیماری اندومتریوز  معمولاً با دارو یا در نهایت با انجام عمل جراحی انجام می‌گیرد. اکثر اوقات زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند در ملاقات های اولیه، بسته به اینکه شدت درد تا چه میزان است به او داروهایی هورمونی همچون قرص‌های ضد بارداری و پروژسترون(IUD) تجویز می‌شود. لذا اگر پزشک معالج در ادامه درمان بیماری اندومتریوز، بهبودی را با چند جلسه تجویز دارو مشاهده ننماید به بیمار انجام عمل جراحی را توصیه می‌کند و امروزه عمل جراحی لاپاروسکوپی برای از بین بردن و حذف عارضه اندومتریوز بسیار مرسوم می‌باشد.

جراحی اندومتریوز زنان

در طی این روش، جراح متخصص یک برش کوچک در نزدیکی شکم بیمار انجام می‌دهد و در ادامه شکم او را پر گاز می‌کند تا بهتر بتواند اندام‌های داخلی بدن وی را مشاهده نماید، سپس پزشک یک لاپاراسکوپ، که یک میله نازک می‌باشد را به همراه دوربین فیلمبرداری که بدان نصب است وارد قسمتی از شکم را که برش داده می‌کند تا همه اندام‌‌ها همچون تخمدان، لوله فالوپ، مثانه و دیگر اعضای بدن را با آن دستگاه جستجو کند. بنابراین طی عمل جراحی اندومتریوز زنان با لاپاروسکوپی، پزشک متخصص هر زخم و ضایعه‌ی ناشی از اندومتریوز را می‌تواند از میان ببرد. در نتیجه این روش درمان با عمل جراحی لاپاروسکوپی بسته به بیمار و شدت بیماری بین ۳۰ دقیقه تا ۶ ساعت یا  بیشتر  ممکن است به طول بیانجامد.

بدین ترتیب بلافاصله پس از پایان عمل جراحی اندومتریوز زنان، بیمار بعد از چند ساعت از بیمارستان مرخص می‎شود. البته اگر شرایط بیمار و روند عمل جراحی قدری پیچیده باشد، به مدت یک شبانه روز در بیمارستان تحت کنترل کادر پزشکی قرار می‌گیرد  تا در زمان ترخیص از بیمارستان با مشکل حادی مواجه نگردد.

بیمار اندومتریوز پس از عمل جراحی، زمانی که هوشیاری کامل را به دست ‌آورد ممکن است احساس خستگی و درد بنماید. فرد بایستی در اولین ملاقات با پزشک علائم و نشانه‌ها را بازگو نماید تا با مدیریت صحیح بهبودی حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *