بیماری اندومتریوز در زنان چیست؟

بیماری اندومتریوز

بیماری اندومتریوز هنگامی در زنان ایجاد می‌شود که سلول‌های بافتی در حین تولید و ترشح هورمون‌ها از تخمدان شکل گرفته و در دوران قاعدگی از بدن خارج نشده، در مکانی بیرون از رحم باقی مانده و به رشد خود ادامه می‌دهند. این موضوع سبب می‌شود بافت‌هایی که به صورت فزاینده به رشد و گسترش خود ادامه می‌دهند به اندام‌های داخلی بدن از جمله تخمدان و لوله‌های فالوپ و روده و مثانه غیره بچسبند و بعد از ایجاد کیست، اختلالاتی برای سیستم بدن زنان ‌ایجاد گردد. بدین ترتیب این چسبندگی‌ها و عفونت‎‌ها با نشانه‌های چون دردهای شدید در افراد توأمان می‌شود. در مطالب ذیل بیشتر به بررسی بیماری اندومتریوز در زنان می‌پردازیم. بنابراین در صورت تمایل این مقاله را  تا آخر مطالعه نمایید.

بیماری اندومتریوز چیست؟

بیماری اندومتریوز

بیماری اندومتریوز، از آنجایی که در ابتدای امر اصلا بافت غیر طبیعی و عفونی نبوده و مسئله‌ای که سبب این پدیده می‌شود، زمانی است که سیکل دوران قاعدگی همانطور که روند عادی خود را سپری می‌کند و هورمون‌هایی که طی این دوره از تخمدان ترشح می‌شود تا دیواره رحم در زمان عمل لقاح بتواند برای شکل گیری جنین ضخیم و مستحکم باشد. بنابراین در این هنگام که لقاحی وجود ندارد، بافت‌هایی که بر دیواره رحم شکل گرفته بودند شروع به ریزش می‌کنند و کم‌کم از رحم و خلاصه از بدن خارج می‌شوند و این روال طبیعی در دوران باروری و قاعدگی دستگاه تولید زنان است که انجام می‌گیرد.

در جریان شکل گیری بافت‌ها غیر طبیعی اندومتریوز، زمانی هم ممکن است به هر دلیلی این بافت طبیعی که از دیواره رحم ریزش کرده است نتواند از بدن خارج شود و در اطراف اندام‌داخلی شروع به تکثیر می‌نمایند و این تولید و تکثیر به حدی می‌رسد که این بافت‌ها  حالت غیر طبیعی به خود میگیرند و چون  چسبندگی دارند به اندام‎‌های  اطراف داخل بدن می‌چسبند در ادامه این چسبندگی حالت اسکار یا زخم به خود گرفته و بزرگ و بزرگتر می‌شوند و فرد به دردهای طاقت فرسا و شدید در لگن و شکم دچار ‌می‌شود که گاهی نفس کشیدن برایش غیر ممکن می‌شود. البته گاهی هم ممکن است کیست اندومتریوز در بدن به رشد خود ادامه دهد هیچگونه علامتی در بدن مشاهد نشود.

بیماری اندومتریوز

چرا بیماری اندومتریوز با درد  همراه می‌شود؟

هنگامی که فردی دچار بیماری اندومتریوز است با دردها و گرفتگی شدید عضلات بدن مواجه است و البته در دوران قاعدگی این مسئله حادتر هم می‌شود و با دردهای دردناک و طاقت فرسا در زندگی روزمره فرد را دچار مشکل می‌سازد. از اینرو علت آن به این خاطر است که زمانی که در دوره قاعدگی فرد، دیواره رحم در حال ریزش بافت خونی است و از بدن خارج می‌شود.  در این هنگام بافت‌های خونی که از قبل در محیطی خارج از رحم هستند هم شروع به خونریزی می‌کنند و برخی از اندام‌های داخلی بدن از جمله تخمدان  و روده را در بر می‌گیرد و همین بافت ‌ها و سلول‌های خونی بعد از مدتی به سبب افزایش و تکثیر فراوان باعث عفونت، زخم و کیست در بدن می‌شود  که در ادامه با ایجاد سلولهای غیر طبیعی اندومتریوز، سبب ایجاد درد در قسمت شکم و لگن بدن زنان می‌شود.

آیا میدانید علائم بیماری اندومتریوز کدامند؟

برای آگاهی از علائم بیماری اندومتریوز در این بخش قصد داریم به این مبحث بپردازیم:

• احساس درد داشتن در قسمت لگن و شکم که این موضوع در حین دوران قاعدگی شدیدتری هم می‌شود که شایع ترین علائم در بیماری اندومتریوز زنان می‌باشد.
  • درد در شروع یا در حین رابطه جنسی ممکن است ایجاد گردد.
  • حالت تهوع و سردرد در دوران قاعدگی
  • درد هنگام اجابت مزاج
  • احتمال خونریزی غیرطبیعی از واژینال

بیماری اندومتریوز و ارتباط آن با ناباروری

اینکه تا چه حد بیماری اندومتریوز در رابطه با ناباروری زنان نقش دارد خیلی مشخص نیست، اما طبق تحقیقاتی که از سوی متخصصان بیماری زنان و زایمان شکل گرفته است،آنان بر این عقیده هستند که ۲۰ الی ۴۰ درصد زنان نابارور دچار بیماری اندومتریوز هستند، چرا که این کیست  به دو شکل به سیستم تولید مثل زنان آسیب می‌رساند:

• ابتدا این که در روند بیماری اندومتریوز، لوله‌های فالوپ Fallopian tube تخریب می‌شوند، چرا که این اندام نقش به سزایی در انتقال تخمک از تخمدان به رحم را دارد تا عمل لقاح و شکل گیری جنین  در رحم شکل گیرد. در نتیجه با ایجاد بیماری اندومتریوز، قطر لوله فالوپ هم کوچکتر می‌شود. در این زمان است مشکلاتی همچون  بارداری خارج از رحم به وجود می‌آید.
  • از سویی بیماری اندومتریوز با التهاب و زخمی که در لوله‌های فالوپ، تخمدان و تخمک و رحم ایجاد می‌کند، به طور کلی دستگاه تولید مثل زنان را دچار اختلال می‌کند.

چگونه می‌توان اندومتریوز را تشخیص داد؟

در راستای تشخیص بیماری اندومتریوز، پزشک به چند طریق، بسته به شرایط و وضعیت فرد، کار تشخیص را آغاز می‌کند که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم:

بهتر است این نکته را همین جا خاطر نشان سازیم که، رفتن به دکتر و معایناتی که صورت می‌گیرد و دادن آزمایش خون و عکس‌های اولتراسوند یا همان سونوگرافی  و اسکن MRI و غیره به تنهایی برای تشخیص بیماری اندومتریوز کافی نمی‌باشد. در کنار تمامی شیوه‌های تشخیص که بیان شد، در نهایت اگر با علائمی که در فرد بیمار مشاهده می‌شود. پزشک بایستی به وجود این چنین کیستی مشکوک شود، در نتیجه بایستی بیمار را برای عمل لاپاراسکوپی مهیا سازد. لذا در حال حاضر یکی از روش‌های مطمئن برای تشخیص این بیماری عمل لاپاراسکوپی می‌باشد که به نوعی عمل سرپایی هم محسوب می‌شود و جراحات کمتری  نسبت به عمل باز دارد.

بیماری اندومتریوز

چگونه می‌توان اندومتریوز را درمان کرد؟

در خصوص درمان اندومتریوز بایستی گفت که، اگر بخواهیم فقط درد را متوقف کنیم می‌توان برای مدتی با قرص و دارو به مانند ایبوپروفن در دوران قاعدگی این موضوع  را با عمل محافظه کارانه خاتمه داد. البته گاهی ممکن است پزشکان با داروهایی که تجویز می‌کنند  علاوه بر اینکه  بر هورمون های زنانه  اثر بگذارد  تا حدودی هم درد  بیماری اندومتریوز زنان را کاهش میدهد. از طرفی بعضی قرص‌های که در جهت درمان  این بیمار تجویز می‌شود  مثل قرص‌‌های خوراکی ضد بارداری و  گنادوتروپین gonadotropin releasing  hormone (GnRH)  فرد را  موقتاٌ به حالت یائسگی تبدیل می‌کند.

تمامی این موارد که مطلب فوق بدان اشاره کردیم ، جزو روش درمانی بیماری اندومتریوز زنان  قلمداد می‌شود اما در میان این‌ها عمل لاپاراسکوپی بهترین شیوه تشخیص و درمان بیماری اندومتریوز می‌باشد تا دستگاه تولید مثل زنان را به حالت طبیعی بر‌می‌گرداند.

1. GreggGem گفت:

Теперь буду знать