درمان کیست اندومتریوز چگونه است؟

کیست اندومتریوز

آیا روش درمانی برای کیست اندومتریوز وجود دارد؟

کیست اندومتریوز زمانی شروع به ظاهر شدن می‌کند، که در دوره قاعدگی یا پریود، فرد دچار درد شدید در لگن و شکم می‌شود. البته ناگفته نماند که گاهی هم وجود کیست در بدن بدون هیچ  علائم و نشانه‌های خاصی ممکن است به وجود ‌آید. در هر حال فردی که به کیست اندومتریوز گرفتار می‌شود، بسیاری از متخصصان بیماری زنان و زایمان، سرمنشاء آن در دوره قاعدگی عنوان می‌‌کنند. شاید الان با خود بپرسید، چه اتفاقی رخ می‌نماید که این کیست در بدن ایجاد‌ ‌می‌شود، آیا شیوه درمانی برای آن وجود دارد؟ در ادامه بایستی گفت که، این کیست گاهی حتی زندگی فرد را در شرایط حاد تهدید می‌کند و تحت شعاع قرار می‌دهد. از اینرو برای آن که بیشتر در خصوص کیست اندومتریوز و روش درمانی آن آشنا شوید، ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

کیست اندومتریوز چیست؟

کیست اندومتریوز زمانی در بدن زنان ایجاد می‌شود، که در دوره سیکل قاعدگی، تخمدان شروع به  تولید هورمون‌های مثل استروژن و پروژسترون می‌نماید. ترشح این هورمون‌ها در ناحیه تخمدان، تا زمانی که عمل لقاح  انجام شود و جنین در رحم  شکل گیری خود را آغاز کند، بافت‌های مخاطی اندومتر در دیواره رحم  برای ضخیم و مقاوم تر شدن آن مستقر می‌شوند. در این هنگام که فرآیند لقاح شکل نمی‌گیرد، و دوره پریود فرد آغاز شده و آن بافت مخاطی اندومتر که شامل بافت خونی است، از دیواره رحم ریزش کرده و در نهایت از بدن خارج می‌شود.

در این لحظه بخصوص است که شرایطی ایجاد می‌شود که برخی از این بافت‌های مخاطی و سلول‌ها برگشته داده می‌شوند و در قسمتی خارج از رحم باقی مانده و تکثیر خود را به حدی می‌رسانند که به  سطح اندام‌های داخلی بدن به مانند تخمدان و روده و لوله ‌های فالوپ و غیره می‌چسبند و از آنجایی که محیطی خونی همه جا را فرا می‌گیرد و در این وضعیتی که اندام‌های ‌داخلی دچار عفونت و زخم و اسکار می‌شوند،  ضایعه‌ای به نام کیست اندومتریوز به وجود می‌آید. لذا گاهی همین اندومتریوز که تخمدان را فرا می‌گیرد و یا لوله‌های فالوپ را تنگ و تنگ تر می‌کند و بقیه اندام‌های داخلی بدن هم به نوعی گرفتار این پدیده می‌شوند، درد و ناراحتی غیر قابل تحملی را در قسمت لگن و پایین شکم، فرد احساس می‌‌شود.

البته گاهی هم بیمار به دلایلی که گفتیم نوعی علائم ناباروری در وی پدیدار می‌شود و اکثر اوقات هم فرد در چنین لحظاتی است که به وجود کیست اندومتریوز در حین  مراجعه به پزشک متوجه می‌شود.

کیست اندومتریوز و خطراتی در کمین ماست

اگر کیست اندومتریوز در اسرع وقت تشخیص و درمان نشود ممکن است مشکلات و مسائلی را بر زنان تحمیل نماید که در زیر به چند موردی از آن  اشاره نمودیم:

• درد مزمن در ناحیه لگن و شکم
  • بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان مبتلا به کیست اندومتریوز
  • روند بارداری را بر فرد سخت و دشوار می‌سازد و گاهی منجر به ناباروری در فرد می‌‌شود.
  • عملکرد تخمدان را دچار مشکل می‌سازد.

کیست اندومتریوز
مهمترین علائم کیست اندومتوریز  کدام است؟

علائم و نشانه‌هایی که در ایجاد کیست اندومتریوز  می‌تواند مهم باشد در این قسمت برای شما بازگو می‌نماییم:

• شایع ترین علائم کیست اندومتوریز، احساس درد شدید در قسمت پایین شکم و لگن
  • گرفتگی عضلات
  • ایجاد درد هنگام مقاربت
  • ایجاد سردرد و سرگیجه و تهوع در دوران قاعدگی
  • درد هنگام ادرار و یبوست
  • خونریزی شدید در قسمت واژینال
  • گرفتگی نفس، این زمانی است که چرخش تخمدان ایجاد شده و جریان خون به تخمدان کاهش یافته یا متوقف شده است.

در پایان این بخش این موضوع را یاد آور می‌شویم که گاهی با وجود اینکه در بدن شما ممکن است کیست اندومتریوز وجود داشته باشد، اما هیچ گونه علائم و نشانه‌ای در بدنتان ظاهر نشود تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید و تحت نتایج سونوگرافی و MRI  تا حدودی وجود کیست را در بدن تان تشخیص ‌دهد.

شیوه‌های تشخیص کیست اندومتریوز

• ملاقات با یک پزشک متخصص زنان و زایمان و بیان تمام احساس و علائم در خصوص بیماری کیست اندومتریوز
  • دکتر  پس از شنیدن تمام صحبت‌های شما به دنبال راه تشخیص و درمان می‌باشد.
  • تجویز دارو برای تسکین درد از سوی پزشک در جلسات اولیه
  • دادن تست خون و ارائه نتایج آن به پزشک معالج
  • گرفتن تصاویر سونوگرافی برای شناسایی و تشخیص بیماری
  • به توصیه پزشک انجام عمل لاپاراسکوپی برای تشخیص و درمان کیست اندومتریوز

جراحی لاپاراسکوپی برای درمان کیست اندومتریوز

در روند تشخیص و درمان اندومتریوز، زمانی است که پزشک احساس وجود این کیست را در بدن فرد می‌کند و در نهایت به وی پیشنهاد می‌کند برای گرفتن جواب سریع، بهتر است جراحی لاپاراسکوپی را در پیش بگیرید، زیرا این شیوه جراحی علاوه بر این که سرپایی است. از سویی بعد از مدت زمان کوتاهی فرد می‌تواند از بیمارستان ترخیص شود و هم اینکه زخم و جراحات عمل لاپاراسکوپی در مقایسه با ‌جراحی سنتی و باز  به نسبه کمتر است و نیز بیمار درد کمتری را متحمل می‌شود.

کیست اندومتریوز

بنابراین روزی که پزشک عمل لاپاراسکوپی را برای شناسایی و درمان کیست اندومتریوز مشخص می‌کند و عمل بدین گونه آغاز می‌شود که، فرد در حالت بیهوشی قرار دارد. تیم پزشکی ابتدا چند برش کوچک در دیواره شکم ایجاد نموده تا  لوله برای پمپ گاز و میله‌ای که مجهز به دوربین با وضوح بالا و یک میکروسکوپ و فیبر نوری با شدت نور بالا می‌باشد را وارد بدن بیمار نمایند. در حالتی که این ابزار مذکور در بدن قرار دارند با هر گردشی که در قسمت مورد نظر انجام ‌میدهند. پزشکان می‌توانند تصاویر را از صفحه نمایشی که در روبروی آنان تعبیه شده است مشاهده کنند.

با هر حرکت میله نام برده شده در مطلب فوق، پزشکان می‌توانند بخش‌هایی که دچار عفونت یا کیست اندومتریوز شده است را شناسایی کنند. در نتیجه عمل لاپاراسکوپی با کارایی بالای که دارد می تواند یک دید کلی از داخل بدن در اختیار تیم جراحی قرار دهد تا پزشکان بتوانند با مشاهداتی که از نزدیک انجام ‌می‌دهند تصمیمات منطقی و مناسبی گرفته و آن ضایعه و عفونت را خارج نمایند یا در صورت امکان  اندامی را ترمیم و یا  در نهایت بافت غیر طبیعی اندومتریوز را تخریب نمایند.

1. مریم گفت:

دکتر عزیز بینهایت از شما تشکر دارم که با تشخیص به موقع من رو بیماری که مدتها در گیر اون بودم نجات دادین🙏🙏