غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگیری سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم، یکی از سرطان‌های شایع در میان زنان است، که در سال های گذشته، تعداد مبتلایان به آن در ایران افزایش داشته است. این در حالی است که با رعایت نکات ساده بهداشتی و انجام غربالگری سالانه می‌توان ابتلا به این سرطان را بسرعت تشخیص داد و درمان را آغاز کرد.

تست‌های منظم و دوره ای پاپ اسمیر

غربالگری سرطان گردن رحم بطور معمول سه سال پس از شروع فعالیت جنسی واژینال خانم‌ها باید آغاز شود، چرا که تغییرات پیش از ابتلا به این سرطان هیچ دردی ایجاد نمی‌کنند، هیچ علامتی ندارند و در نتیجه تشخیص این بیماری پیش از پیشرفت تنها از طریق غربالگری‌هایی همچون معاینه لگن و انجام تست پاپ‌اسمیر ممکن است.

غربالگری سرطان گردن رحم با تست پاپ‌اسمیر می‌تواند موجب پیشگیری نخستین [تشخیص تغییرات سلولی آماده برای بدخیم شدن] و پیشگیری ثانویه [تشخیص زودرس سرطان] شود. برنامه‌های غربالگری در آمریکا، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم را تا حد زیادی کاهش داده است.

انجام واکسیناسیون

یکی دیگر از اقدامات برای جلوگیری از ابتلا به سرطان گردن رحم، انجام واکسیناسیون و تست‌های ویروس پاپیلومانی انسانی (HPV) است. یافته‌های پزشکان نشان می‌دهد که انجام واکسیناسیون موثرترین روش برای کاهش ابتلا به سرطان گردن رحم و مرگ و میر ناشی از آن است.

نکاتی که باید بدانید:

– زنان در سن  ۳۰ سالگی یا بعد از آن، باید سه نتیجه پاپ‌اسمیر طبیعی پیاپی داشته باشند. پس از آن می‌توانند فواصل انجام این تست را به هر دو سال یک‌بار افزایش دهند.
– برای زنان ۷۰ سال و بالاتر که سه نتیجه پاپ اسمیر طبیعی پیاپی یا بیشتر از آن دارند و در  ۱۰ سال گذشته هیچ نتیجه غیرطبیعی نداشته‌اند، می‌توانند تست غربالگری سرطان دهانه رحم (سرویکس) را متوقف کنند.
– زنانی که سابقه جراحی برداشتن رحم بدون حذف سرویکس دارند، باید برنامه غربالگری را به طور مداوم ادامه دهند.
– پس از جراحی برداشتن کامل رحم  با حذف سرویکس نیازی به انجام غربالگری نیست؛ مگر این که جراحی برای درمان سرطان سرویکس یا بیماری‌هایی پیش سرطانی آن انجام شده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *