لاپاروسکوپی و مزایای آن

لاپاراسکوپی روشی برای مشاهده حفره صفاق و لگن و در واقع تکنیکی برای دیدن اعضای داخل شکم است که در تشخیص بیماری های داخل شکمی به پزشکان کمک می کند.
در عمل جراحی لاپاراسکوپی پزشک بجای ایجاد برشی بزرگ در شکم، از طریق برش کوچکی مشکل را برطرف می‌سازد و با استفاده از یک تلسکوپ باریک امکان مشاهده داخل شکم و لگن وجود دارد.
چه اعمالی با لاپاروسکوپی قابل انجام است؟
عموماً تمامی جراحی‌های مربوط به زنان که در قدیم به صورت باز انجام می‌شده، امروزه با تکنیک لاپاراسکوپی قابل انجام است‌. از جمله این جراحی ها می توان به خارج کردن رحم(هیسترکتومی)، خارج کردن فیبروم(میومکتومی)، خارج کردن کیست‌های تخمدان، معالجه بارداری خارج از رحم، معالجه آندومتریوز و تشخیص و معالجه کیست‌های تخمدانی اشاره کرد.
مزایای لاپاروسکوپی چیست؟
به دلیل کوچک تر بودن جای زخم در این عمل انتظار می رود عوارض پس از جراحی هم کمتر باشد.در این روش با ایجاد برشهای پوستی در حد نیم تا یک سانتیمتر ابزار لاپاروسکوپی داخل محوطه شکم که ابتدا با گاز co2 پر شده میشود وعمل جراحی بدون ورود دست به داخل شکم انجام میشود.در لاپاراسکوپی به دلیل باز نشدن شکم و عدم تماس اعضای داخل شکم با هوای محیط و لوازم جراحی احتمال چسبندگی به طور چشمگیری کاهش می یابد.
پس از جراحی لاپاراسکوپی معمولا فرد خیلی سریع‌ تر به زندگی عادی برمی گردد و کارهای روزمره خود را از سر می گیرد.
در این روش احتمال عفونت نسبت به روش های قبلی بسیار کمتر است. همچنین دردهای شکمی پس از عمل به مراتب کمتر از سایر روش هاست. در لاپاروسکوپی بعلت اینکه بزرگنمایی ایجاد میشود امکان دید بهتر برای جراح فراهم میشود در نتیجه دسترسی به کف لگن و آ زادسازی چسبندگیها بویژه در بیماری اندومتریوز که چسبندگی فراوان دارد فراهم میشود.