لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چیست؟

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چیست؟

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

آیا لاپاراسکوپی رحم و تخمدان برای درمان بیماری‌های زنان کارساز است؟

لاپاراسکوپی Laparoscopy یکی از شیوه‌های حاضر در اتاق عمل برای درمان بیماری داخلی زنان از جمله رحم و تخمدان می‌باشد. در این سبک جدید جراحی بدون اینکه نیاز باشد عمل به صورت باز انجام گیرد با دستگاه لاپاراسکوپی به همراه دوربین که بر آن تعبیه شده و پزشک معالج با شکاف کوچکی که بر شکم فرد بیمار ایجاد می‌کند، می‌تواند بسیاری از اندام‌های بدن که  دچار عارضه شده از جمله رحم و تخمدان که در اینجا مورد بحث است جستجو ‌کند و ضایعه‌ی موجود را شناسایی و خارج ‌نماید. برای اینکه بیشتر در جریان کار قرار گیرید، مقاله پیش رو را که در خصوص بررسی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان می‌باشد را تا پایان دنبال نمایید.

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

دستگاه لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یک روش تشخیص درمانی برای جراحی و واکاوی اندام‌های داخلی شکم  همچون رحم و تخمدان می‌باشد. مزیت این شیوه جراحی به گونه‌ای است در ابتدا فقط نیازمند برش‌های کوچکی می‌باشد و بیمار کمتر از ۲۴ ساعت توسط این شیوه عمل می‌‌شود و به استثنای برخی موارد خاص می‌تواند از بیمارستان ترخیص شود. از اینرو دستگاه لاپاراسکوپی یک لوله باریک و بلندی است با نور شدید به همراه دوربینی با وضوح بالا که بدان نصب است تا پزشک هنگام عمل جراحی‌‌های داخل شکمی از قبیل رحم و تخمدان بتواند به خوبی بیماری را تشخیص دهد و عفونت موجود را برطرف نماید. بنابراین وقتی پزشک لوله را از محل شکافی که بر روی شکم ایجاد کرده وارد می‌نماید و در حین اینکه لوله را در میان اندام‌ها چون رحم و تخمدان حرکت می‌دهد دوربین تصاویر را به مانیتوری که پیش روی دیدگان پزشکان هست انتقال می‌دهد. در نتیجه با این روش، همانطور که قبلاً هم گفته شد دیگر نیاز نیست عمل بازی صورت گیرد و با استفاده از عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان بسیاری اختلالاتی که در این اندام ممکن است حادث شود و بیمار را در زندگی روزمره دچار مشکل نماید تشخیص و در کمترین زمان ممکن درمان شود.

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

چرا عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان؟

عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان زمانی به کمک پزشک می‌آید که با استفاده از سایر روش‌ها نمی‌توان علل دقیق بیماری را تشخیص داد. از طرفی این شیوه تشخیص جراحی برای مواردی که بیمار در شکم و لگن احساس درد شدید می‌کند و طی تجویز چند جلسه‌ای دارو، پزشکان قادر نبودند بیماری را رفع نمایند و درد را تا حدودی کاهش دهند. از اینرو پزشک با استفاده لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، می‌تواند عواملی که سبب درد و در نهایت عفونت در این بخش شده است را تشخیص زود هنگام دهد و بسیاری از علل کیست‌ها و تومورها و توده‌های بافتی که با رشد بی‌رویه باعث شده در سیستم داخل لگن و شکم فرد دچار مسائل و مشکلاتی شود را درمان نماید.

بدین ترتیب با استفاده از عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان  امکان آن وجود دارد که اختلال‌هایی همچون رحم آسیب دیده ترمیم شوند و نیز آسیب‌هایی که به تخمدان و لوله‌های فالوپ  وارد شده  و همچنین حاملگی خارج از رحم را تشخیص دهد و آن را برطرف نماید. لذا وقتی پزشک تشخیص داد که بیماری نیاز به عمل جراحی دارد، شما بایستی با مواردی قبل عمل لاپاراسکوپی آگاه باشید تا پزشک در حین انجام عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان دچار مشکل نشود.

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

اقداماتی قبل از عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان هم به مانند بسیاری از عمل‌های دیگر نیازمند رعایت برخی موارد از سوی بیمار می‌باشد که در ذیل بدان اشاره می‌نماییم:

  • بایستی بیمار ۶ الی ۱۲ ساعت قبل از عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ناشتا باشد و چیزی نخورد و حتی آب  هم نیاشامد.
  • گاهی پزشک قبل عمل از فرد تصاویر سی تی اسکن و MRI و سونوگرافی را برای مطالعه و بررسی بیشتر درخواست می‌نماید.
  • اگر باردار هستید این موضوع را پزشک خود در میان بگذارید تا توصیه‌ها و اقدامات لازم را برایتان در نظر بگیرد.
  • اگر داروهای مصرف می‌کنید که پزشک از آن بی‌اطلاع است برای اینکه روند درمانی شما سیر صعودی داشته باشد آن را با پزشک مطرح نمایید، چرا که برخی داروها ممکن بر عملکرد لاپاراسکوپی رحم و تخمدان تاثیر بگذارند.

عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چگونه است؟

در طی عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، جراح یک برش کوچک به اندازه ۱ تا ۵/۱ سانتی متر در نزدیکی شکم انجام ‌میدهد و لوله‌ای را از طریق برش وارد شکم می‌کند تا گاز دی اکسید کربن را توسط لوله پمپ ‌شود و سپس شکم باد کند و بدین وسیله این باعث می‌شود لوله راحت تر وارد بخش‌های مورد نظر شود و آسیب کمتری را به اندام‌های داخلی بدن وارد نماید. بعد از آن در ادامه روند عمل، لاپاراسکوپی توسط این لوله وارد شکم ‌می‌شود  و ابزار لاپاراسکوپی با استفاده از دوربین و تصاویر روبروی پزشکان این اجازه را به آنها می‌دهد تا دید کلی از بخش‌های داخل شکم داشته‌ باشند تا اگر بخشی نیاز به ترمیم داشته باشد یا قسمتی نیازمند آن باشد که خارج  یا حذف شود تصمیم درستی اتخاذ نمایند تا عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان به خوبی صورت پذیرد. بنابراین پس از پایان عمل لاپاراسکوپی، گاز دی اکسید کربن را در ابتدای امر از بدن خارج  می‌نمایند و جای زخم با بخیه می‌رنند و بعد پانسمان می‌کنند. از طرفی بهتر است در اینجا این نکته را یاد آور ‌شویم که مدت زمان عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان بسته به شرایط و وضعیت بیماران متفاوت است، بدین ترتیب از چند دقیقه تا چند ساعت در طول یک شبانه روز می‌تواند به طول انجامد.

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

عوارض بعد از لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

بعد از آن که عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان به پایان رسید، یک پرستار چند ساعتی در کنار بیمار حضور دارد تا وی کامل به هوش بیایید. زمانی که هوشیاری نسبی را به دست آورد، احتمال دارد احساس گیجی یا حتی تهوع ‌نماید این تاحدودی طبیعی می‌باشد. البته قبل ترک بیمارستان، به فرد بیمار چگونگی مراقبت از خود را یادآوری خواهند نمود و اینکه چگونه زخم‌های خود را ضدعفونی نماید تا دچار عفونت نشود. از سویی از گازی که در حین عمل لاپاراسکوپی استفاده شد تا شکم  را باد دهند ممکن است هنوز اثراتش در شکم فرد باشد و  علائمی به مانند نفخ و گرفتگی عضلات یا حتی درد در قسمت‌‌های شانه برای او پدیدار شود. جای هیچگونه نگرانی نیست، این عوارض بیشتر از چند روز در بدن ماندگاری نخواهند داشت و به تدریج برطرف خواهند شد. فقط بیمار بایستی چند روزی را استراحت نماید تا بتواند بهبودی کامل را بعد عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *