هیستروسکوپی

هیستروسکوپی نوعی عمل جراحی می باشد که حداقل آسیب را به بیمار وارد میکند. جراح یک تلکسکوپ خیلی کوچک   را از طریق دهانه رحم وارد رحم می کند. هیستروسکوپ به جراح این اجازه را می دهد که داخل رحم را با استفاده از مانیتور مشاهده کند. سپس رحم برای هر گونه نابهنجاری مورد بررسی قرار می گیرد. جراح شکل رحم و پوشش داخلی رحم آن را بررسی می کند و به دنبال شواهدی مبنی بر آسیب های درون رحمی می گردد. همچنین ورودی لوله های رحم را نیز بررسی می کند.

مزایای هیستروسکوپی چیست؟

زمان بهبود بسیار سریع است. در واقع تمام بیماران پس از انجام عمل همان روز مرخص می شوند. هیچ شکافی در شکم ایجاد نمی شود بنابراین درد پس از زایمان حداقل است و عفونت ناشی از زخم نیز ایجاد نمی شود.

متخصص زنان از چه روش هایی درهیستروسکوپی استفاده می کند؟

بیشتر متخصصان از هیستروسکوپی برای بررسی پوشش داخلی رحم و آسیب های درون رحمی مثل پلیپ وفیبروم  رحم که موجب خونریزی های سنگین در طول پریودی یا بی نظمی پریودی می شود، استفاده می کنند. بررسی حفره رحم نیز برای خانم هایی انجام می شود که مشکل بارداری دارند. شرایط دیگر برای هیستروسکوپی شامل:

–    برداشتن پلیپ های رحم
–    برداشتن فیبروم رحم
–    بافت برداری پوشش های آندومتری
–    برداشتن چسبندگی ها یا خراش های درون رحمی
–    برداشتن دستگاه جلوگیری از بارداری درون رحمی

بله، عمل لاپروسکوپی می تواند همزمان با هیستروسکوپی انجام شود بخصوص در خانم هایی که باروری آن ها مورد بررسی است. عمل هایی که می تواند همزمان با هیستروسکوپی انجام شود شامل عمل مثانه و لیپوساکشن می باشد.

آیا بافت های لیفی رحم و پلیپ ها توسط هیستروسکوپی برداشته می شوند؟

بله، اگر بافت های لیفی یا پلیپ ها در حفره رحم باشند توسط هیستروسکوپی برداشته می شوند. اگر بافت های لیفی خیلی بزرگ باشند باید در دو عمل جراحی به طور کامل برداشته شوند.

زمان بهبودی نرمال بعد از هیستروسکوپی چقدر است؟

بهبود به سرعت انجام می شود زیرا زخم و شکافی ایجاد نشده است. برخی بیماران قرص های مسکن بعد از عمل مصرف می کنند ولی قرص های ضد التهاب کافی می باشد. مصرف مسکن پیش از خارج کردن بافت ها تجویز می شود. نزدیکی جنسی باید چند هفته به تعویق بیفتد و ورزش نیز تا دو هفته بعد انجام نشود. توصیه می شود تا دو هفته بعد از عمل چیزی وارد واژن نشود. بیشتر خانم ها دو هفته بعد از عمل می توانند به کار خود برگردند.

دقیقا بلافاصله بعد از عمل جراحی چه چیزی در انتظار ماست؟

۱-    درد شکم یا گرفتگی عضلات رحم
۲-    خونریزی واژن
۳-    حالت تهوع
۴-    گرفتگی گلو در صورتی که درطول بیهوشی از لوله تنفس استفاده شده باشد

بعد از هیستروسکوپی چه زمانی نیاز است با متخصص تماس بگیرید؟

اگر یکی از مشکلات زیر را دارید حتما با پزشک تماس بگیرید:

۱-    خونریزی شدید واژن
۲-    تب
۳-    ناتوانی در ادرار
۴-    درد شدید شکم
۵-    استفراغ
۶-    تنگی نفس

خطرات عمل هیستروسکوپی چیست؟

خونریزی یا عفونت بعد از هر عملی امکان دارد اتفاق بیفتد. در برخی موارد جراح به دلیل خونریزی شدید، بزرگ بودن بافت های لیفی رحم یا جذب مایعات نمی تواند عمل را ادامه دهد. پیچیدگی های هیستروسکوپی شامل ایجاد سوراخ در رحم و باقی ماندن مقدار زیادی مایع در داخل رحم. مایعی که در طول هیستروسکوپی به داخل حفره رحم فرستاده می شود. معمولا این مایع جذب مغز یا ریه می شود. اگر مایع جذب شده مقدار زیادی باشد، عمل باید متوقف شود. آمبولی که موجب مرگ می شود بسیار نادر است اما یکی از احتمالات موجود در عمل جراحی است.