مراقبت‌های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

چه نکاتی را  بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان  بایستی  رعایت کرد؟

همانطور که میدانید تخمدان یکی از ارگان‌های مهم بدن زنان می‌باشد، چرا که فرایندهای زیست شناختی چون  تولید مثل و سیکل قاعدگی که در این عضو شکل می‍گیرد و با توجه به هورمون‌هایی که ترشح می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هنگامی که فرد دچار اختلالاتی  به مانند کیست تخمدان در حین دوران قاعدگی یا باروری می‌شود، بایستی در اولین فرصت به دنبال راه حل بود که برای حذف این کیست عمل لاپاراسکوپی و لاپاراتومی یکی از گزینه‌های انتخابی در وضعیت نامناسب بیمار می‌باشد که در نهایت پزشک جراح به بیمار پیشنهاد می‌دهد.

لذا اگر شما هم احتمال میدهید که کیست تخمدان داشته باشید، این مقاله در مورد عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان  و مراقبت‌های بعد از آن را مورد بحث قرار داده است. شاید بتواند به نوعی قبل مراجعه به پزشک برای شما راهگشا باشد و اطلاعات مورد نیاز را از این طریق تا حدودی کسب نمایید. حال در ذیل مسئله کیست تخمدان و مباحث جانبی آن را برایتان تا جایی امکان داشته باشد بسط می‌دهیم.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان Ovarian Cysts به کیسه‌‌های پر از مایع گفته ‌می‌شود که در داخل تخمدان یا بر روی سطح تخمدان رشد می کنند و در نهایت این عارضه‌ پدیدار می‌شود. از طرفی این کیست شایع ترین کیست در میان خانم‌ها قلمداد می‌شود که اکثر اوقات در سنین باروری علائم بارز خود را در بدن فرد نشان می‌دهد. البته امروزه این کیست با پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی صورت گرفته توسط عمل‌های کوتاه مدتی چون عمل لاپاراسکوپی قابل شناسایی و در آخر قابل درمان می‌باشد. بدین ترتیب عمق بیماری کیست تخمدان بستگی به اندازه کیست دارد. چرا که گاهی کیست به حدی بزرگ می‌‌باشد که علائم حیاتی فرد با قطع جریان خون به تخمدان تهدید می‌شود که این موارد بسیار دردناک هم می‌باشد که می‌تواند در ادامه درد لگن و درد شکم و گرفتگی عضلات این بخش را با  شکل گیری کیست تخمدان در بدن در پی داشته باشد. بنابراین طبق بررسی‌های فراوان که توسط پزشکان و متخصصان با شیوه‌هایی همچون عمل لاپاراسکوپی انجام گرفته است، در حال حاضر روند بهبودی این بیماری را در زنان تسریع ساختند.

عمل لاپاراسکوپی برای کیست تخمدان

عمل لاپاراسکوپی بیشتر برای بیماری‌داخلی و عفونی  همچون کیست تخمدان می‌باشد که در داخل شکم و لگن ایجاد شده و به وسیله این شیوه جراحی، کیست تخمدان را  تخریب نموده یا از بدن خارج می‌نمایند.

از اینرو در جلسات اولیه با داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، بدن بیمار به داروها پاسخ رضایت بخش نمی‌دهد و بیمار همچنان از درد در شکم و ناحیه لگن شکوه و شکایت دارد. در این هنگام است که گزینه عمل جراحی روی کار می‌آید.‌ بدین ترتیب با توصیه‌هایی که از قبل به فرد می‌شود در یک روز معین آماده عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان می‌شود. در آن روز بخصوص فرد بایستی  چند ساعت قبل ناشتا باشد و اگر داروی خاصی را مصرف می‌کند با پزشک در میان بگذارد و نیز به احتمال زیاد قبل عمل لاپاراسکوپی، پزشک به عکس MRI  و سی تی اسکن و غیره نیازمند می‌باشد تا بتواند عملکرد بهتری در اتاق عمل از خود به نمایش بگذارد و نیز بتواند اوضاع را قبل عمل و بعد عمل به خوبی تحت کنترل خود داشته باشد.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

حال که در اتاق عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان حضور داریم، بیمار بیهوش بر تخت دراز کشیده و پزشکان در شرف عمل می‌باشند. در ابتدا با  چند شکاف کوچکی که در  قسمت ناف و دیواره شکم  بیمار ایجاد می‌کنند تا لوله دراز و نازکی را از آن قسمت وارد شکم و لگن بیمار نمایند و گاز دی اکسید کربن را که برای باد کردن شکم در آن پمپ می‌کنند تا حین عمل به دیگر اندام‌های داخلی بدن آسیب وارد نشود و هم این که دستگاه لاپاراسکوپی را به راحتی در داخل شکم و لگن به حرکت درآوردند. از آنجایی که این ابزار مجهز به نور و دوربین با وضوح بالا می‌باشد که بر نوک میله قرار دارد ، تصاویر در حین گردش و جستجوی میله در داخل بدن به مانیتور پیش روی پزشکان منتقل می‌شود تا ضایعات و عفونت ‌هایی که بیمار را با مشکل مواجه کرده است را شناسایی کنند و سپس با تخریب یا برداشتن آن زایده، سلامتی را دوباره به بیمار بازگردانند.

در پایان عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان ، پس از زمان کوتاهی که بسته به وضعیت بیمار متفاوت خواهد بود، ممکن است این زمان چند دقیقه تا چند ساعت باشد. از اینرو گاز دی اکسید کربن را از بدن خارج می‌نمایند و بر روی زخم‌ها بخیه میزنند  و کیست را برای انجام آزمایش‌هایی مورد نیاز به آزمایشگاه منتقل می‌کنند و پس از آن بیمار چند ساعتی بعد هوشیاری خود را به دست می‌آورد و تحت نظر کادر پزشکی بیمارستان قرار می‌گیرد و بعد از بیمارستان ترخیص می‌شود.

مراقبت‌های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

بعد از  آن که عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان خاتمه یافت و از بیمارستان مرخص شدید، بایستی یک سری مراقبت‌ها و اقدامات لازم را در پیش بگیرید و در ادامه اگر موارد غیر عادی را مشاهده نمودید در اولین فرصت با پزشک تماس حاصل نمایید تا در نهایت  بتوانید عمل موفقیت آمیزی را  تجربه نمایید.

• دو سه هفته‌ای را به خوبی استراحت نمایید.
  • احتمال دارد چند روز اول بعد عمل لاپاراسکوپی تخمدان در ناحیه زخم، احساس درد نمایید و این کاملاً طبیعی است. البته دردی که غیر قابل کنترل است منظور ما نیست و اگر چنین حالتی به شما دست داد به پزشک سریعاً اطلاع دهید.
  • ممکن است اثرات گاز استفاده شده در حین عمل همچنان در بدن تان باقی مانده باشد که طی چند روز برطرف می‌شود.
  • اگر دچار تنگی نفس، سرفه، درد قفسه سینه شدید به پزشک اطلاع دهید.
  • مواردی همچون استفراغ و تهوع و یبوست را با پزشک خود در اولین فرصت مطرح نمایید.
  • اگر در قسمت زخم، خونریزی مشاهده نمودید، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر تب داشتید و دمای بدن تان بالا بود به پزشک اطلاع دهید. چرا که این علامت ممکن نشانه عفونت باشد.
  • از بلند کردن و جابجا کردن وسایل سنگین جداً خودداری نمایید.
  • تا چند روزی بعد عمل استحمام نکنید.
  • با محلول‌های ضدعفونی کننده، محل زخم ها را هر روز شستشو دهید.
  • از رانندگی کردن تا زمانی که پزشک تشخیص دهد جلوگیری فرمایید.

امید است با خواندن مقاله فوق تحت عنوان مراقبت‌های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان، توانسته باشیم اطلاعات مفید و سودمندی در اختیارتان قرار داده باشیم تا بتوانید در صورت  مشاهده موارد مشکوک زودتر از موعد به پزشک مراجعه نمایید.