برداشتن کیست تخمدان با جراحی لاپاراسکوپی

برداشتن کیست تخمدان با جراحی لاپاراسکوپی

برداشتن کیست تخمدان

آیا کیست تخمدان با لاپاراسکوپی قابل درمان است ؟

تخمدان Ovarianیک عضو از بدن زنان می‌باشد که در دو سمت رحم قرار گرفته که نقش چشمگیری در تولید مثل و چرخه قاعدگی با هورمون هایی که در آن ترشح می‌کند دارد. کیست تخمدان Ovarian Cysts هم از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است با علل و عواملی که در ادامه بازگو می کنیم نارسایی های را در این ارگان مهم زنانه پدیدار سازد. بنابراین اگر نیازمند اطلاعات بیشتر در خصوص برداشتن کیست تخمدان با جراحی لاپاراسکوپی می‌باشید، لطفاً مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

برداشتن کیست تخمدان

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان، کیسه‌های پر از مایع می‌باشد که داخل تخمدان یا بر سطح آن شکل می‌گیرد. اغلب زنان ممکن است در طول دوره زندگی در بدن خود دارای کیست باشند که برخی از این کیست‌ها خطری ندارند و به هر حال اکثر کیست‌ها نشانه و علائمی ندارد. بدین ترتیب تعدادی از کیست‌ها بدون اینکه نیازی به درمان خاصی باشند خود به خود درمان می‌شوند. هر چند برخی کیست‌ها هم هستند، به خصوص زمانی که دچار پارگی می‌شوند اگر سریع تر تشخیص داده و درمان نشوند ممکن است در آینده مشکلاتی را برای سلامتی فرد به بار آورند. البته امروزه این نوع از کیست‌ها که گاهی با دارو قابل درمان نیستند با جراحی لاپاراسکوپی به راحتی شناسایی شده و معالجه می‌شوند.
علائم کیست تخمدان کدامند؟
کیست تخمدان همانطور که در مطالب فوق بدان اشاره کردیم، اکثر اوقات ‌نشانه و علامت خاصی ندارد. با این حال طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده توسط پزشکان متخصص، علائمی را عنوان نمودند که در ادامه این قسمت آنها را برای تان بیان می‌کنیم:
 درد لگن و درد شدید یا خفیف در قسمت شکم
 داشتن سرگیجه و تهوع و سردرد
 تنفس‌های سریع و پی در پی


عوامل ایجاد کیست تخمدان

علل و عوامل کیست تخمدان را در بیشتر رفرنس‌های معتبری که توسط اکثر متخصصان این حوزه منتشر می‌شود، سرمنشأ آن را چرخه قاعدگی اعلام می‌دارند که بدان کیست عملکردی می‌نامند. به طور کل دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:
کیست فولیکولار Follicular cyst ، در اواسط دوره قاعدگی، در این زمان است که تخمک از فولیکول آزاد می‌شود و وارد لوله فالوپ می‌شود. در این لحظه است که یا فولیکول پاره نمی‌شود یا تخمک نمیتواند از فولیکول آزاد شود و بدین شکل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و کیست فولیکولار را منجر می‌شود.
کیست Corpus luteum cyst، این نوع کیست هنگامی که فولیکول، تخمک خود را آزاد می‌نماید و در ادامه شروع به تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌کند. در این حالت هم گاهی اوقات مایع داخل فولیکول جمع می‌شود و کیست را ایجاد می‌کند.
البته شماری از کیست‌های عملکردی تخمدان خیلی حاد و خطرناک نیستند و همانطور که قبلاً یادآور شدیم پس از مدتی خود جوش برطرف می‌شوند. اما برخی کیست‌های عملکردی هم هستند که خیلی با عملکرد طبیعی چرخه قاعدگی مرتبط نیست و اگر پیگیری و شناسایی نشود ممکن است در روند سلامت فرد اختلال ایجاد نمایند.
انواع کیست تخمدان قابل شناسایی با جراحی لاپاراسکوپی

در جهت معرفی این نوع از کیست تخمدان می‌توان به این موارد اشاره کرد، که از جمله کیست درموئید Dermoid cysts و کیست سیستادنوم Cystadenomas cysts و کیست اندومتریوز Endometriosis cysts می‌باشد.
کیست تخمدان درموئید Dermoid cysts، کیستی است که ضایعات دوران جنینی همانند ناخن و استخوان و مو و پوست می‌باشند که به تدریج رشد می‌کند و در بدن دچار مشکل می‌نماید که البته با دارو و در نهایت در موارد شدید با جراحی لاپاراسکوپی قابل تشخیص و معالجه است به شرطی که زودتر به پزشک معالجه شود و پیگیری‎‌های اولیه انجام پذیرد.
کیست تخمدان Cystadenomas cysts از جمله کیست‌هایی هستند که بر روی سطح تخمدان به صورت ماده آبدار یا مخاطی پر می‌شوند و به رشد خود ادامه میدهند تا اینکه اگر در زمان مناسب تشخیص ندهند ممکن است در نهایت با عمل لاپاراسکوپی شناسایی و معالجه شود.
کیست تخمدان اندومتریوز Endometriosis cysts ، در اینگونه موارد زمانی در دوره قاعدگی، تخمدان هورمون‌هایی ترشح می‌کند تا دیواره رحم ضخیم تر نماید و این سلول‌های اکثر اوقات ریزش پیدا می‌کنند از بدن خارج می‌شوند اما زمانی هم هست که این بافتها و سلول‌ها در بدن به دام افتاده و خارج از رحم شروع به رشد می‌کنند و اختلالاتی را برای دیگر اندام‌ها بدن ایجاد می‌کنند و در این حالت است که دارو برای بیمار جوابگو نیست و پزشک جراحی لاپاراسکوپی را پیشنهاد می‌کند تا عفونت را از بین ببرند یا کیست تخمدانی ایجاد شده با جراحی لاپاراسکوپی برداشته شود.
کیست تخمدان درموئید و سیستادنوم، گاهی ممکن است به سبب دیر مراجعه کردن بیمار با بزرگ شدن کیست، تخریب تخمدان را به دنبال داشته باشد و در ادامه سبب چرخش دردناک تخمدان می‌شود که این پدیده به تدریج منجر‌ شود جریان خون به تخمدان کاهش یابد یا جریان خون کامل متوقف گردد و ادامه زندگی را برای فرد سخت و دشوار گرداند. بنابراین لطفاً قبل این که کار به اینجا ختم شود اگر علائمی از کیست تخمدان را هر چند مختصر در خود مشاهده می‌نمایید در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه نمایید تا زودتر از موعد پیشگیری‌های لازمه بر روی شما صورت گیرد.

برداشتن کیست تخمدان

برداشتن کیست تخمدان با جراحی لاپاراسکوپی

جهت برداشتن کیست تخمدان از طریق جراحی لاپاراسکوپی زمانی از جانب پزشک توصیه ‌می‌شود که دیگر دارو پاسخگو نیست، در این حالت زمانی برای عمل برداشتن کیست تخمدان مشخص می‌شود و مواردی که قبل عمل بایستی رعایت شود توسط پزشک جراح به بیمار گفته می‌شود.
حال که در اتاق عمل هستیم و شروع برداشتن کیست تخمدان با جراحی لاپاراسکوپی آغاز شده است. در این زمان که بیمار بیهوش است پزشکان عمل را آغاز می‌کنند و در ابتدا برش کوچکی بر روی دیواره شکم فرد انجام می‌دهند تا از این طریق لوله نازک و بلند لاپاراسکوپی را که به دوربین و نور مناسب مجهز است وارد بدن فرد نمایند.
البته ناگفته نماند که قبل وارد کردن دستگاه، گاز دی اکسید کربن را به شکم بیمار پمپ می‌کنند تا شکم باد کند و زمانی که لاپاراسکوپی را در مرحله بعد وارد شکم فرد می‌نمایند به اندام تخمک و رحم و دیگر اندام‌ها آسیب جدی وارد نشود. حال که بعد از همه این کارها که دستگاه لاپاراسکوپی وارد شکم نمودند با دوربینی که بدان مجهز است و با جستجویی که پزشکان متخصص در بدن انجام می‌دهند، تصاویر بر روی مانیتور ارسال می‌شود و به خوبی می‌توانند داخل بدن بیمار را مشاهده کنند و عضو یا بافت عفونی را شناسایی و سپس در صورت امکان مسئله را همان جا برطرف نمایند.

برداشتن کیست تخمدان
مراقبت های لازم بعد از برداشتن کیست تخمدان با جراحی لاپاراسکوپی

بعد از اتمام عمل برداشتن کیست تخمدان با جراحی لاپاراسکوپی فرد تا چند ساعتی زیر نظر کادر پزشکی است تا هوشیاری خود را به دست آورد و پس از آن در صورت صلاحدید پزشکان ترخیص شود. بنابراین در کل زمان عمل لاپاراسکوپی تا ترخیص اگر مشکلی حادی نباشد چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد و بیمار می‌تواند به منزل برود و استراحت نماید. البته قبل ترخیص همه هشدارها و توصیه‌های لازم در رابطه با برداشته شدن کیست تخمدان و مراقبت از بخشی که عمل شده است به بیمار داده می‌شود تا روند برداشتن کیست تخمدان با جراحی لاپاراسکوپی به خوبی تکمیل شود و دوباره فرد سلامتی خود را به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *