بارداری بعد از لاپاراسکوپی چگونه امکان پذیر است؟

جراحی لاپاراسکوپی

آیا کسی بعد از جراحی لاپاراسکوپی باردار شده است؟

لاپاراسکوپی Laparoscopy اغلب اوقات یک نوع شیوه‌ی جراحی برای بررسی و درمان مسائل و مشکلات باروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از این ابزار در جراحی برای شناسایی و تشخیص کیست‌های خوش خیم و گاهی بدخیم در لگن و شکم هم به کار گرفته شده است. گاهی گفته و شنیده می‌شود لاپاراسکوپی شانس بارداری را در خانم‌هایی که این عمل را انجام می‌دهند کاهش می‌دهد. در این لحظه بایستی گفت نه تنها این طور نیست بلکه اثر مثبت هم بر روند بارداری زنان دارد. بنابراین برای اینکه اطلاعات بیشتری برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع که  آیا بارداری بعد از لاپاراسکوپی امکان دارد یا نه؟ تا پایان مقاله ما را دنبال نمایید.

جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً جراحی لاپاراسکوپی در اتاق عمل، تحت بیهوشی انجام می‌شود. به نوعی این عمل سرپایی outpatient surgery هم قلمداد می‌شود، چرا که بعد از پایان عمل لاپاراسکوپی می‌توانید از بیمارستان ترخیص شوید. البته استثنائاتی هم وجود دارد. در موارد خاص ممکن است یک شبانه روز هم زیر نظر پرسنل بیمارستان، بیمار تحت نظر باشد.

در زمان عمل لاپاراسکوپی، حال به دلایل عفونت‌ها و بیماری‌های داخلی شکم و لگن که این جراحی صورت می‌پذیرد، چند برش کوچک بر روی شکم فرد بیمار ایجاد می‌کنند تا لوله و میله دستگاه‌ لاپاراسکوپی که مجهز به دوربین و میکروسکوپ و فیبر نوری با شدت نور بالا بر نوک میله تعبیه شده به ترتیب وارد شکم کنند و با گردشی که  توسط این ابزارها انجام می‌دهند، تصویر از این وسیله به مانیتوری که در جلوی دیدگان پزشکان جراح وجود دارد ارسال می‌شود. بدین طریق پزشکان احاطه کامل بر قسمتهای داخلی مورد نظر دارند و آنان می‌توانند عوامل را شناسایی و ترمیم نمایند. البته قبل همه این کارها پزشکان گازی را هم از طریق لوله به بدن فرد پمپ می‌کنند تا شکم باد کند و وقتی ابزارهایی که از آن گفته شد در حین گردش و جستجو به دیگر ارگان‌های بدن آسیب جدی وارد نسازند.

جراحی لاپاراسکوپی

می‌توان از این منظر هم به جراحی لاپاراسکوپی  نگاه کرد که، این یک نوع جراحی ظریف و سرپایی است که برش‌های کوچک را در بر‌میگیرد، و درد و ناراحتی کمتری نسبت به جراحی باز و سنتی قبلی دارد که علاوه بر درد فراوان بعد اتمام عمل، مدت زمان بهبودی هم طولانی تر بود.

چه زمانی پزشک عمل لاپاراسکوپی را پیشنهاد می‌دهد؟

امکان دارد پزشک عمل لاپاراسکوپی را در جهت درمان بیماری‌های داخلی لگن و شکم بعد از چند جلسه به فرد توصیه نماید:

• علائم و نشانه‌های حاملگی خارج از رحم در فرد تشخیص دهد.
  • زمانی که مطابق با آزمایشات پی در پی پزشک چسبندگی یا التهاب را در  ناحیه لگن مشاهده کند.
  • هنگامی که شخص در حین رابطه جنسی احساس درد شدید داشته باشد.
  • وقتی که در دوران قاعدگی خود درد شدید و گرفتگی عضلات را تجربه نمایید.

چگونگی استفاده لاپاراسکوپی در زمینه بارداری زنان

در راستای کاربرد عمل لاپاراسکوپی در درمان بارداری، گاهی ممکن است زنان به سبب مشکلات و مسائل فیزیکی که در بخش لگن و تولید مثل خود دارند، این موضوع بتدریج مانعی برای حاملگی و بارداری آنان ‌شود. از اینرو مسائل مختلفی وجود دارد از قبیل بافت اسکار، عفونت، آسیب یا جراحت، یا مشکلاتی همچون انواع کیست‌های تخمدان و فیبروئید که می‌تواند بر عملکرد مناسب سیستم تولید مثلی زنان تأثیر بگذارد. به همین خاطر عمل لاپاراسکوپی زمان‌هایی که دارو پاسخ درستی به درمان بیماری نمی‌دهد و از سویی به کمک شیوه درمانی اولتراسوند نمی‌توان علل و عوامل بیماری که سبب درد و ناراحتی در فرد شده است را تشخیص داد. در نهایت پزشکان از لاپاراسکوپی برای درمان بارداری زنان استفاده می‌کنند.

جراحی لاپاراسکوپی

آیا لاپاراسکوپی شانس بارداری  در زنان را کاهش می‌دهد؟

برخی از زنان که تحت عمل لاپاراسکوپی قرار گرفتند، به طور حتم از مشکلاتی که در ناحیه لگن و شکم  رنج می‌بردند و بعد از بررسی و آزمایشات فراوان در نهایت پی بردند که این عامل x یا y در ناباروری آنان نیز نقش داشته است، حال این عامل می‌توانسته کیست یا عفونت یا اسکار یا هر چیزی که نامش را میگذارید باشد. بنابراین امروزه عمل لاپاراسکوپی به سمت و سویی پیش می‌رود که شما بیشتر از قبل از مسائل و مشکلات ناباروری تان کاسته شود و بهبودی کامل را حاصل نمایید.

به هر حال، گاهی هم بسته به عواملی که در ادامه مطرح می‌کنیم شاید با انجام عمل لاپاراسکوپی روند بارداری به تاخیر بیافتد، اما این به این مفهوم نیست که تا آخر عمر شما حس شیرین مادر بودن را دیگر تجربه نخواهید نمود.

• بهتراست بر این مسئله آگاه باشید که زمانی که شما عمل لاپاراسکوپی را انجام ‌می‌دهید برای اینکه بهبودی کامل را کسب نمایید بایستی دو تا سه هفته  به خوبی از خود مراقبت نمایید تا در ادامه دچار مسائل حاد نشوید. از جمله اینکه نبایستی کارها و فعالیت‌های سنگین انجام دهید حتی حرکات ورزشی تا مدتی بایستی متوقف گردد و مورد مهمتر اینکه شما تا مدتی بعد عمل لاپاراسکوپی نمی‌توانید عمل مقاربتی را با شریک زندگی تان داشته باشید تا زمانی که جای زخم‌ها کامل شود. لذا بهتر است با تغذیه مناسب و استراحت مطلق روند سلامتی خود را تسریع بخشید.
  • از طرف دیگر مورد بعدی که بایستی در جراحی لاپاراسکوپی بدان اهمیت دهید، انجام این عمل توسط کادر پزشکی متخصص می‌باشد تا به هر قیمتی بدن خود را زیر تیغ جراحی هر پزشکی نسپارید. لذا تلاش نمایید در این باره پیگیری لازم را انجام دهید تا بتوانید نتیجه مطلوب را دریافت کنید، چرا که این مسئله در نتیجه مورد نظر شما برای بارداری پس از جراحی لاپاراسکوپی بسیار حائز اهمیت است.

عوارض جانبی لاپاراسکوپی برای ناباروری

جراحی لاپاراسکوپی هم به مانند دیگر روش‌های جراحی، برخی از خطرات و عوارض جانبی نیز به همراه دارد. به هر حال دیده می‌شود که از صد، به طور میانگین ​​یک یا دو زن ممکن است یک یا چند نوع عوارض بعد از لاپاراسکوپی ایجاد کنند. در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌نماییم:

• سوزش پوست در محل برش.
  • عفونت مثانه
  • چسبندگی
  • عفونت در محلی که مورد جراحی قرار گرفته است.
  • وقوع هماتوم یا تورم(التهاب) در دیواره شکم.

کلام آخر اینکه، امیداوریم با مطالبی که در باب بارداری بعد از لاپاراسکوپی ارائه دادیم توانسته باشیم قدمی هر چند کوچک در روند بهبودی مسائل شما برداشته باشیم.